QR-codes (Quick Response), gemaakt met een qr code printer en dus niet met een hot foil printer, kunnen door mobiele apparaten worden gelezen en begrepen. Marketeers hebben dit gebruikt in billboards, tijdschriften, webpagina’s en ander marketingmateriaal. QR-codes kunnen zonder zweet meer informatie over het product of de dienst verschaffen en de informatie gaat snel neer het apparaat van de gebruiker.
Kortom, QR-codes bevorderen de interactie en betrokkenheid via de mobiele telefoon. Dit type marketingstrategie stelt bedrijven in staat informatie over te dragen aan de gebruiker. Tegenwoordig zijn gebruikers klaar met alles dat traaf en tijdrovend is. Het draait allemaal om direct en snel zijn, vooral in de wereld van marketing. Hieronder vind je enkele manieren waarop je QR-codes kunt gebruiken om de prestaties van je marketingcampagne goed te volgen. Het is geen recept dat voor iedereen gegarandeerd 100% succes oplevert, maar het kan zeker geen kwaad om het onderstaande goed door te lezen.
Leid klanten naar een landingspagina/website
Het scannen van een QR-code kan leiden tot een aanmeldingspagina of een bestemmingspagina/website. Hiermee wordt het gedoe weggenomen om toegang te krijgen tot de website en om door de pagina te navigeren. Zorg ervoor dat je een unieke URL gebruikt die overeenkomt met uw QR-code om deze nauwkeurig te meten.
Kies uw bedrijfsnummer
In zakelijke conferenties zal je zeker een menigte betrekken en ermee communiceren. Als je QR-codes gebruikt voor je stand of station, kunnen geïnteresseerde zakenpartners de code gewoon scannen en je bedrijfsgegevens ontvangen, zoals je bedrijfscontactnummer. Soms kun je zelfs de QR-code aanpassen om het nummer rechtstreeks op de telefoon van de ontvanger te kiezen.
Verzend een bericht
Dit is spannend omdat de gebruiker het bericht pas ontvangt nadat de QR-code is gescand. Het verzenden van berichten via QR-codes komt het meest van pas bij sms-marketing. Het kan worden gebruikt voor verkoop, gebruiksondersteuning, productupgrades op aanvraag en op-tin sms-registratie.